Glutenvrije, lactosevrij Vegan brownie zonder geraffineerde suikers




Op mijn verjaardag (20dec) kreeg ik van mijn lief een heerlijke brownie die melk en glutenvrij was. Superrrrrr lekker!!❤ Op de website waar de brownie vandaan kwam gekeken en daar kwam ik achter 2 ingrediënten verder kwam ik ook te weten dat het een 🌱vegan brownie is, dus ook geen ei. Met deze informatie ging ik aan de slag en heb ik na een paar mislukte pogingen eindelijk iets op tafel gezet wat precies smaakt naar de brownie die ik op mijn verjaardag kreeg.

Gluten- melk- eivrij en alternatief gezoet zonder (geraffineerde suikers).

Benodigdheden:
250gr cashewnoten pasta
90gr kokosbloesem siroop
2 á 3 eetlepels cacao poeder
1 eetl. gesmolten kokos olie
1 tl. vanille extract of merg uit een vanille stokje
optioneel: chili poeder (ik ben dus groot fan van chocola icm beetje pittige peper)

Doe alle ingrediënten samen in een kom en meng het met een rubberen spatel. Het wordt een heel dik en stug mengsel dus mixen  met een mixer heeft echt geen zin!

Doe het mengsel is een met bakpapier beklede bakblik van ca. 15x15 cm en bak de brownie ca 20 min op 160 graden. Ik heb zelf een hete lucht oven dus voor een elektrische oven zal de temperatuur iets hoger moeten.

De brownie is nog een beetje zacht als die uit de oven komt.

Wat ik zo bijzonder vind aan deze brownie is het mond gevoel, de brownie is soort van droog en tegelijk ook chewy verder zorgen de cashewnoten voor een hele bijzondere smaak.

Omdat ik zelf niet vegan ben (wel last krijg van zuivel producten en geen tarwe producten wil eten) wil ik dit zelfde recept ook eens proberen met een ei er in, kijken wat dit de structuur doet hierover volgt dus nog een update :)

Reacties