Mijn taarten verhaal

Ergens in 2010...
Zag ik een mooie Barbie taart, zo een waarvan de rok de taart is met in het midden een barbiepop.
Dit was de eerste keer dat ik een met fondant versierde taart zag, ik dacht  zo een taart wil ik ook kunnen maken!
Verjaardag van mijn vriendin  haar dochtertje die 4 zou worden was om de hoek en dit leek mij dan ook een mooie gelegenheid voor een Barbie taart.

Met mijn 0,0 verstand van fondant/marsepein en kapsels (een kapsel wordt gemaakt van kapselbeslag en is lekker luchtig) ging ik naar de website van De leukste taarten.
Na wat gelezen te hebben bestelde ik één kilo roze fondant, een pakje biscuit mix en banketbakkersroom.

Aan de slag
Wat ik precies allemaal gedaan heb weet ik niet meer omdat het toch al een tijdje geleden is, wat ik wel nog heel goed weet is alles wat fout ging. Ik zal het hieronder even op een rijtje zetten voor je.

1 Ik wist niet hoe het beslag eruit moest zien, op het pakje stond dat ik zo een 10 min moest mixen. nou was mijn mixer stuk dus ging ik aan de slag met een garde. Achteraf weet ik dat het beslag nog laaaaaaaang niet goed genoeg geklopt was.

2 Ook had ik werkelijk geen idee tot hoever ik mijn bakblik (ik gebruikte trouwens een tulband vorm) moest vullen dus deed ik er veel te veel beslag in, met als gevolg dat het beslag helemaal overstroomde en mijn oven onder zat.

3 Veel taart decorateurs zullen mij nu uit lachen, tenminste ik vind dit echt wel hilarisch. Ik dacht dat ik op de dag van de verjaardag bij mijn vriendin thuis die taart wel eens eventjes in elkaar zou zetten!

4 Ik maakte de vulling, zette mijn 2 tulband vormen op elkaar en met wat snijwerk maakte ik hier en daar aanpassingen zodat ze mooi op elkaar pasten. Ik rolde mijn fondant uit (tot ongeveer 1cm dik) en drapeerde bijna de hele kilo fondant over mijn 2 tulbandjes heen.

Gelukkig was ik op tijd klaar met mijn taart, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat hij er uit zag als een taart die uit een wedstrijd "wie kan er binnen een half uur een taart decoreren" kwam.
Ik was totaal niet tevreden met de taart ook al was het voor mij nog maar de eerste keer. De visite daarentegen vonden de taart echt geweldig.


Het monster:


3 maanden nadat ik deze taart had gemaakt was ik zelf jarig en kreeg ik voor mijn verjaardag een taarten workshop cadeau van mijn vriendin. Met z'n tweeën naar deze cursus waar ik een taart maakte voor mijn neefje die later die week jarig was. Ik vond het helemaal geweldig die workshop. 

Hoe je van een kale cake een lekkere en vooral mooie taart kan maken is nog steeds iets waar ik onwijs van kan genieten. Wat ik het leukste vind is dat je taart door verschillende stadiums ziet gaan en soms tussen door wel eens denkt, wordt dit nog wel wat? En dan uit eindelijk toch weer aan mooie taart op tafel hebt staan.

Taart voor mijn neefje:








Reacties